گل های مناسب برای بالکن

گل های مناسب برای بالکن | معرفی 10 گل برای بالکن

بهترین مکان برای داشتن یک محیط برای رسیدن به آرامش میشود درست کرد، بالکن خانه میباشد.برای دور مانده از شلوغی و استرس‌های روزمره، میشود با انتخاب گل های مناسب برای بالکن، چهارفصل سال را تبدیل به یک مکان آرامش بخش در خانه ایجاد کرد. گیاهان مناسب برای بالکن باید چند ویژگی داشته باشند:

  • مقاوم به گرما و سرما؛
  • مقاوم به گرد و غبار و آلودگی؛
  • مقاوم به نور شدید آفتاب؛
  • سایه پسند بودن(در شرایط سایه بودن بالکن).

1- آفتابگردان:

یکی از گل های مناسب برای بالکن میتواند گل آفتابگردان باشد به شرط آنکه محدودیت ارتفاع نداشته باشید. Helianthus annuus نام علمی یک گونه از سرده آفتابگردان است. گیاهی یک ساله میباشد که یک تا سه متر رشد میکند. بلند ترین گل آفتابگردانی که اندازه گیری شده 9متر میباشد که در آلمان پرورش داده شده است. افتابگردان برای نخستین بار در آمریکا رشد کرده وتا سال‌ها به عنوان یک منبع غذایی مهم در جهان شناخته میشد.برخلاف باور مردم، گل آفتابگردان در شرایطی که بالغ شده، رو به خورشید بر نمیگردد و تنها در اوایل رشد خود غنچه‌ها به دنبال خورشید چرخش دارند.

آفتابگردان
آفتابگردان

نور:

آفتابگردان گیاهی با نیاز نور زیاد بوده (روزی 6-8 ساعت نور مستقیم) که در مناطق گرم رشد بسیار خوبی داشته و نسبت به گرما و خشکی مقاوم است. فصل گل آفتابگردان تابستان است. هر چه دمای هوا بالاتر بوده و گرم‌تر باشد، احتمال شکوفه‌دهی آفتابگردان نیز بالاتر است.

آبیاری:

آبیاری گیاه آفتابگردان هفته‌یکبار کافی است ولی باید بصورت عمیق و مقدار زیاد آبیاری شود.

کاشت:

آفتابگردان را باید در خاک با زه‌کشی مناسب و PH5/7- 6 کاشته شود.زمان گلدهی گل آفتابگردان تابستان است.

2- آهار:

Zinnia elegans گل آهار از جنس Zinnia بومی صحرای گیاهان وحشی در مکزیک بوده و این گونه (elegans) معروف تر و شناخته شده تر از سایرین میباشد. این گیاه در باغ های قدیمی بسیار کاریردی بوده و رنگ گل آن بسیار گسترده از رنگ سفید ، کرم ، زرد ، سبز ، پرتقالی ،صورتی ، قرمز ، برنزی ، نارنجی ، خرمایی ، بنفش ، ارغوانی و یاسی است و بعضی از آنها راه راه و خالدار میباشند. این گل در تابستان و دمای بالا مرتب گلدهی را انجام میدهد و تا اواسط پاییز ادامه دارد.آهار میتواند یکی از گل های مناسب برای بالکن باشد.

آهار
آهار

نور:

گیاه آهار نیاز به محیط سایه آفتاب دارد؛ به این منظور که حدودا 6ساعت نور مستقیم تابش آفتاب و از بعد از ظهر شرایط سایه برای آن فراهم شود. نور بیش از اندازه تابش مستقیم و سایه، هر دو باعث باریک شدن ساقه، سوزش نوک برگ‌ها، کوچک شدن گل‌ها و برای سایه، افزایش ابتلا به بیماری بوتریتیس(کپک خاکستری) و بلند شدن ساقه موجب میشود. این نیاز به نور، این گیاه را جز گل های مناسب برای بالکن کرده است.

آبیاری:

این گیاه به خشکی تا حدودی مقاوم است؛ اما خشکی زیاد باعث پژمرده شدن و کم شدن تعداد گل آن میشود و آبیاری باید با فواصل کم صورت گیرد و تا حدود مناسبی مرطوب باشد اما وجود بیش از اندازه آب و رطوبت باعث از بین رفتن ریشه آن خواهد شد.

کاشت و تکثیر:

خاک آهار باید از زه‌کش خوبی بهره مند باشده و ترکیب خاک برگ، پرلیت و ورمی کمپوست میتواند یکی از بهترین گزینه‌ها برای این گیاه باشد. اواخر تابستان میتوانید اقدام به جمع آوری بذر از روی گل بکنید. سپس در اواسط بهار بذرهارا میتوانید بکارید.

3- اطلسی:

Petunia اطلسی از گل های بسیار زیبا است که جز خانواده سولاناسه از کشور آمریکای مرکزی میباشد. اطلسی ایرانی با گلبرگ های کمتر دارای عطر بیشتری میباشد و مقامت بالایی نسبت به گرما، تابش خورشید و کم آبی دارد. اطلسی یک گیاه رونده میباشد که به طور زیبایی به صورت پوششی فضا های خالی را پر می‌کند و جز گل های مناسب برای بالکن پرطرفدار است.

اطلسی

نور:

اطلسی نور زیادی لازم دارد و در نور زیاد(حداقل 6 ساعت در روز) بیشترین رشد و گلدهی را دارد.اگر محیط شما سایه آفتاب باشد مشکلی برای این گیاه بوجود نمی آید؛ فقط گل های کمتری میدهد و ساقه ها بیش از اندازه رشد می کنند و کمرنگ میشوند.

آبیاری:

اطلسی مخصوصا اطلسی ایرانی جز گونه های مقاوم نسبت به خشکی میباشد. اگر آبیاری بصورت یک روز در میان باشد بهترین بازدهی را در گلدهی خواهد داشت. نیاز آبیاری کم، گیاه را جز گل های مناسب برای بالکن کرده است.

تکثیر:

به روش بذر: بهترین زمان کاشت بذر در اواخر زمستان میباشد و حدودا 20-15 روز بعد جوانه می زند.

حدودا در خرداد ماه این گیاه شروع به گلدهی میکند.

قلمه: در فصل پاییز کل بوته ها را از گلدان یا زمینی که کاشته اید بردارید و ساقه هارا از هم جدا کنید و به این ترتیب قلمه بگیرید و در شرایط گلخانه ای نگهداری کنید. سپس در فصل بهار قلمه ها را میتوانید به محیط بیرون منتقل کنید.

4- کوکب:

گل کوکب Dahlia از خانواده کاسنی ها میباشد که بخاطر رنگ و طرحی که دارد بسیار گیاه پرطرفداری میباشد. این گیاه بومی آمریکای مرکزی میباشد. کوکب یک گیاه پیازی میباشد که در زمستان باید در داخل خانه نگهداری شود. کوکب جلوه خاصی دارد و جز خاص ترین گل های مناسب برای بالکن می باشد که جلوه فوق العاده زیبایی به بالکن شما می‌دهد.

گل کوکب

نور:

گیاه کوکب نیاز به نور مستقیم خورشید دارد به شرطی که محیط آن خیلی گرم نباشد. اگر محیط شما زیاد گرم باشد، در زمان ظهر گیاه شما کمی باید از تابش نور در امان باشد. در غیر اینصورت باعث آفتاب سوختگی می گردد.

آبیاری:

آبیاری زیاد کوکب را دچار بیماری قارچی از جمله پوسیدگی ریشه می‌کند. این گیاه نیاز به هفته ای حدودا دوبار به آبیاری نیاز دارد. در هر نوبت آبیاری، حجم زیاد آب نیاز ندارد و باید متناسب آبیاری شود.

کوددهی:

گیاه کوکب نیاز به کوددهی منظم دارد. اگر به صورت مرتب کوددهی را انجام دهید این گیاه با سرعت رشد میکند و از کیفیت بالایی برخوردار خواهد شد. کود متناسب برای این گیاه کود 36-12-12 میباشد که هم برای گلدهی و هم برای ریشه زایی است. اگر برای تقویت ریشه این گیاه دنبال کود مناسب تری می گردید، کود 10-52-10 مناسب ریشه زایی میباشد.

کاشت و تکثیر:

 در انتخاب پیاز کوکب باید توجه کنید که دارای لهیدگی یا پوسیدگی نباشد. زمان کاشت پیاز کوکب موقعی است که دمای خاک حدود 15 درجه باشد و خطر سرمازدگی و یخ زدگی رفع شده باشد.

برای کاشت پیاز ابتدا پیاز را مدتی در داخل ظرف آب بگذارید و سپس خاکی که قرار است در آن پیاز را بکارید را آبیاری کنید؛ و پیاز را در 20 سامتی متری خاک بکارید. روی پیاز 5 سانتی متر خاک نرم و پودری بریزید و نکته مهم این است که بعد از کاشت پیاز کوکب، آن را آبیاری نکنید چون باعث پوسیدگی آن میشود. بعد از اولین جوانه، آبیاری آن را شروع کنید و خاک روی پیاز را افزایش دهید. فاصله بین پیاز ها حدود 30-25 سامتی متر باشد تا به خوبی همدیگر را حمایت کنند و ظاهر زیباتری داشته باشند.

5- شمعدانی:

شمعدانی حتما برای معرفی 10 گل برای بالکن، یکی از معروف ترین هاست.نگهداری شمعدانی در خانه‌های ایرانی پیشینه‌ای قدیمی دارد و همیشه بخشی از طراحی باغ ایرانی بوده. این گیاه دارای رنگ و عطر دلپذیری میباشد. ژرانیوم یا پلارگونیوم یا شمعدانی بومی کشور آفریقا بوده و اگر در فصل زمستان، از سرما محفوظ باشد و نور کافی به آن برسد در تمام فصول گل میدهد.پر کاربرد ترین گیاه های مناسب برای بالکن شمعدانی می‌باشد.

گل شمعدانی

اگر در فصل زمستان میخواهید گیاه زودتر به گلدهی برسد، در بهمن ماه کمی آن را هرس کنید.

نور:

شمعدانی روزی 6-4 ساعت نور مستقیم لازم دارد و در فصل های گرم میتوان آنرا در بیرون خانه قرار داد.

آبیاری:

برای آبیاری، باید اجازه دهید خاک گیاه تا عمق 5 سانتی متر خشک شود و مجددا آبیاری کنید. در فصل زمستان گیاه شمعدانی زمان استراحت آن میباشد و فاصله بین آبیاری را باید زیادکنید ولی نباید ریشه گیاه کامل خشک شود.

کوددهی:

در تمام فصل ها بجز زمستان میتوانید کوددهی انجام دهید. از کودهای 20-20-20 و 36-12-12 استفاده کنید. در فصل زمستان نباید کوددهی انجام گیرد چون زمان استراحت گیاه میباشد.

تکثیر:

به راحتی میتوانید گیاه شمعدانی را با استفاده از قلمه تکثیر کنید. با استفاده از قیچی باغبانی یا چاقو استریل شده، حداقل سه بند از گیاه را بریده و دوبند از ساقه در خاک و یک بند در بیرون خاک باشد. بستر قلمه ماسه یا ترکیبی از خاک و ماسه باشد. برای ریشه دهی قلمه ها میتوانید از کود 10-52-10 استفاده کنید.

6- آمارانتوس:

آمارانتوس(تاج خروس) یک ساله میباشد که به خشکی بسیار مقاوم است. گل آذین گاهی ایستاده ولی در بیشتر گونه ها حالت آویزان دارد. رنگ این گیاه قرمز میباشد مدت گلدهی آن طولانی است و از اواخر بهار تا پائیز گل می دهد. ارتفاع این گیاه بین ۸۰ تا ۱۲۰ سانتی متر می باشد. زمان گلدهی این گیاه در فصل تابستان و پاییز میباشد. آمارانتوس یکی از گل های مناسب برای بالکن و باغچه است که به کم آبی مقاوم می‌باشد.

آمارانتوس

این گیاه خواص دارویی زیادی دارد از جمله:

  • جلوگیری از خون ریزی داخلی؛
  • ضد سوزش ادرار؛
  • ضد اسهال؛
  • بهبود آبله مرغان؛
  • بهبود سرماخوردگی.

از این گیاه در هند، آفریقا و آمریکا بصورت مواد غذایی استفاده میشود.

نور:

تاج خروس به نور مستقیم و زیاد نیاز دارد و مکان های سایه مکان خوبی جهت رشد این گیاه نمیباشد.

آبیاری:

این گیاه مقاوم به خشکی میباشد و آبیاری این گیاه را میتوانید به صورت دو روز در میان انجام دهید.

تکثیر:

تکثیر این گیاه از طریق بذر میباشد و به راحتی در انتهای گلدهی میتوانید بذرها را بدست آورید. فصل کاشت بذرها در فصل بهار میباشد.

7- میمون:

Antirrhinum majus یک گل بسیار زیبا که در فصل تابستان گل هایی با رنگ های متنوع و مخملی جلوه خاص خود را دارد. این گیاه مقاوم به خشکی و گرما میباشد. این گیاه متعلق به تیره گل میمونیان Scrophulariaceae میباشد. برای طولانی شدن دوره گلدهی، بعد از پژمرده شدن گلها و بذر دهی آن، گل های آنها را می برند. اگر خاک بالکن شما لومی و شنی است، میتوانید از میمون استفاده کنید که یکی از گل های مناسب برای بالکن که دارای تنوع رنگی است.

گل میمون
میمون یکی از گل های مناسب برای بالکن می‌باشد
میمون یکی از گل های مناسب برای بالکن می‌باشد

نور:

این گل نیاز به نور مستقیم دارد و در مکان های سایه رشد کافی در قسمت ساقه ندارد و گلدهی کمتری دارد.

آبیاری:

گل میمون نسبت به خشکی مقاوم میباشد و موقعی که خاک گیاه تا 5 سانتی متر خشک شد اقدام به آبیاری کنید.

تکثیر و کاشت:

گل میمون در خاک هایی که زهکشی خوبی دارند و دارای کودهای پوسیده و ورمی کمپوست میباشند رشد خوبی دارند. بهترین بستر برای رشد میمون ترکیب خاک و ماسه با کودهای پوسیده میباشد.

کاشت بذر میمون به دوصورت انجام میگیرد:

در فصل پاییز در شرایط گلخانه ای کاشت بذر صورت میگیرد و در فصل بهار به محیط بیرون منتقل میشوند. که مزیت این روش این میباشد که گیاه زودتر به گلدهی میرود.

طریقه دیگر آن، کاشت بذر در فصل بهار در محیط بیرون از خانه صورت میگیرد.

8- شاه‌اشرفی:

گل شاه اشرفی یا ستاره‌ای بومی آمریکای مرکزی و جنوبی است و به دلیل طول مدت گلریزان آن در بین همه گل‌های یکساله مورد توجه است. این گیاه دراری دو نوع پاکوتاه و پا بلند میباشد. با کاشتن این گیاه با قد بلند، جز بلند قد ترین گل های مناسب برای بالکن است.

گل شاه اشرفی

نور:

نیاز به نور مستقیم آفتاب حدود 5-4 ساعت دارد.

آبیاری:

آبیاری این گیاه باید بصورت منظم باشد و حدود هفته‎ای 3 روز نیاز به آبیاری دارد.

9- بابونه:

اگر علاقه مند با کاشت گیاهان دارویی هستید، بابونه یکی از گل های مناسب برای بالکن است. بابونه Matricaria chamomilla از خانواده compositaeگیاهی است دائمی و کوچک با ارتفاع تقریبا 30 سانتی متر دارای بوئی معطر میباشد. برگ­های آن کوچک متناوب و دارای بریدگی­های باریک و نامنظم و پوشیده از کرک است. گل­های آن با ترکیب سفید و زرد در تابستان زیبایی چشم نوازی دارد و داراری خواص دارویی بسیار زیادی میباشد.

گل بابونه

نور:

گیاه بابونه نیاز به نور مستقیم حدود 8-6 ساعت در روز دارد.

آبیاری:

این گیاه کمی خشکی دوست است و آبیاری آن بصورت هفته ای یکبار تا دوبار صورت بگیرد.

تکثیر و کاشت:

گیاه بابونه به دو صورت پاییزه و بهاره کشت میشود. برای پاییزه بهترین زمان کاشت در نیمه‌ی دوم شهریور و در کشت بهاره در نیمه دوم اسفند میباشد.

بذر باید به صورت سطحی در زمین کاشته شود زیرا نور نقش عمده ای در جوانه زنی بذر بابونه دارد.

با حذف علف های هرز میتوانید نقش چشم گیری در رشد این گیاه داشته باشید.

10- لوندر یا اسطوخودوس (یکی از گیاهان مناسب برای بالکن):

لوندر یک گیاه همیشه سبز میباشد که در فصل های تابستان و پاییز به گل می‌رود. این گیاه نسبت به خشکی و گرما بسیار مقاوم بوده و نیاز به نور مستقیم دارد. لوندر دارای خواص دارویی بسیار زیادی میباشد که در مقاله ای جدا به صورت کامل توضیح داده ایم. این گیاه یک گیاه پوششی به حساب می‌آید و میتواند حواشی باغچه شما را کامل کند یا اگر در گلدان کاشته ای، کل گلدان را در بر گیرد. مقاوم ترین گل های مناسب برای بالکن، لوند است که گیاه بسیار مقاومی می‌باشد.

لوندر  گیاهی مقاوم است و جز گیاهان مناسب برای بالکن می‌باشد
لوندر گیاهی مقاوم است و جز گیاهان مناسب برای بالکن می‌باشد

نور:

این گیاه نیاز زیادی به نور دارد و در نور مستقیم گیاه شروع به گلدهی میکند. اگر نیاز نوری آن کامل نباشد، این گیاه به گل نمی‌رود.

آبیاری:

لوندر گیاه مقاوم نسبت به خشکی میباشد و آبیاری آن باید هفته ای یکبار صورت گیرد.

کاشت و تکثیر:

این گیاه معمولا در بستر ترکیب خاک و ماسه و کود پوسیده بهترین بازدهی را در رشد دارد.

این گیاه به راحتی توسط قلمه تکثیر میشود. در فصل پاییز و زمستان قلمه هارا تهیه کرده و در ماسه بکارید.

سخن پایانی:

در این مقاله گل های مناسب برای بالکن معرفی شدن. گیاهان هر کدام دارای خواص دارویی منحصر به خود را دارند که در بعضی بیشتر و در بعضی کمتر مشاهده میشود. شما میتوانید با کاشت خیلی از گیاهانی که معرفی شد از نوع دارویی، هم از زیبایی گل در بالکن خود لذت ببرید و هم از خواص دارویی آنها بهره ببرید. برای طراحی حرفه ای فضای سبز میتوانید مقاله طراحی فضای سبز را مطالعه کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

پیمایش به بالا