5 مکان برتر فضای سبز شهری در دنیا

پارک‌ ها و فضای سبز شهری همیشه جزء جذاب‌ترین ویژگی‌های هر شهری بوده‌اند. طراحی این مکان ها یک موضوع مهم می‌باشد که باعث ایجاد آرامش ذهنی و بهبود احساسات انسان می‌شود. در این مقاله به بعضی از مزیت های فضاهای سبز و مکان های دیدنی میپردازیم.

مزایای فضای سبز شهری

فضای سبز شهری باعث می‌شود تا بجای اینکه ساعت ها از شهر فاصله بگیریم تا به یک محیط زیبا برسیم و در آن مکان به آرامش و به دور از شلوغی های شهر داشته باشیم، در یکی از مکان های دیدنی مانند پارک به این آرامش برسیم. فضای سبز تاثیرات زیادی در روان انسان می‌گذارد که بعضی از آنها را بررسی کرده ایم.

1- سلامت ذهنی بهتر

تحقیقات نشان داده است که حضور در محیط‌های سبز به بهبود حالت روحی افراد کمک می‌کند. اینجاست که اهمیت ایجاد فضاهای سبز در شهرها به وضوح مشهود می‌شود. خیلی از افرادی که مشکل افسردگی و کسالت دارند با قرار گرفتن روزی چند دقیقه در این مکان های دیدنی باعث بهبود حال خود خواهند شد.

2- تأثیرات محیطی

فضای سبز شهری نقش مهمی در کاهش آلودگی هوا و حفظ تعادل اکولوژیک شهرها دارند. جلوه‌ی فضای سبز در شهر باعث ذهنیت آرام می‌شود. قطعا زیبا ترین شهر ها، شهر هایی با مکان های دیدنی سر سبز هستند.

اصول طراحی فضای سبز

در این بخش به بعضی از اصول و رویکردهایی که در طراحی فضای سبز باید مد نظر قرار گیرند، خواهیم پرداخت.

1- استفاده از گیاهان بومی

استفاده از گیاهان محلی و بومی در طراحی فضای سبز نه تنها به حفظ تنوع زیستی کمک می‌کند بلکه نگهداری آسان‌تر نیز خواهد بود. گیاهان بومی آفات و بیماری های کم تری دارند و نسبت به تغییرات آب و هوایی آن منطقه مقاوم هستند.

2- طراحی کاربردی

طراحی فضای سبز شهری باید به گونه ای باشد تا افرادی که دارای محدودیت فیزیکی هستند به راحتی از این مکان های دیدنی استفاده کنند و مشکلی برای رفت و آمد نداشته باشند.

بهترین فضا های سبز شهری در دنیا

1- باغ گیاه‌شناسی سلطنتی ملبورن، استرالیا

فضای سبز شهری

چشم‌اندازهای اعجاب‌انگیز و گیاهان گرمسیری رنگارنگ، باغ گیاه‌شناسی سلطنتی ملبورن را به یکی از زیباترین فضاهای سبز جهان تبدیل کرده است. این پوشش گیاهی بی‌نظیر با مساحتی بیش از ۴۰۰ هزار متر مربع، دریاچه‌ای عظیم و فضایی سبز با بیش از ۵۰ هزار گونه گیاهی را در بر گرفته است.

فضای سبز

بعضی از گونه های گیاهی باغ گیاه‌شناسی سلطنتی ملبورن شامل گل‌های کاملیا، رز، انواع کاکتوس‌ها، سرخس‌ها و گیاهانی خاص از جنوب چین بپردازند. وجود قوهای بومی سیاه‌رنگ، طوطی‌های زیبا و پرنده‌های کوکابورا در مسیر حرکت سفر بازدیدکنندگان، محبوبیت باغ گیاه‌شناسی سلطنتی را در میان گردشگران دو چندان کرده است.

مکان های دیدنی

2- ویلا دوریا پامفیلی، ایتالیا

ویلا دوریا پامفیلی، واقع در شهر رم که در قرن هفدهم بازگشایی شد، بزرگترین پارک عمومی ایتالیا به شمار می‌رود. معماری منحصر به فرد این فضای سبز اعجاب‌انگیز در کنار باغ‌های پوشیده از گل‌های متنوع زیبا از مهم‌ترین ویژگی‌های آن به حساب می‌آید که هر ساله به جذب میلیون‌ها گردشگر از سراسر جهان به سمت خود منجر شده است. ویلا دوریا پامفیلی که در زمان احداث خود به عنوان مکانی برای سکونت یک خاندان سلطنتی مورد استفاده قرار می‌گرفت، مملو از آب‌نماهای زیبا و فضای سبز فوق العاده است که چشم هر بازدیدکننده‌ای را برای لحظه‌های طولانی به خود خیره نگه می‌دارد.

3- پارک ایبیراپوئرا، برزیل

شکوه پارک ایبیراپوئرا، در سائوپائولو برزیل به حدی است که بسیاری از متخصصان شهری آن را هم‌تراز با پارک مرکزی نیویورک در آمریکا می‌دانند. ایبیراپوئرا که در سال ۱۹۵۴ و با هدف بزرگداشت چهارصدمین سالگرد شهر بنا شد، سازه‌های متعددی را با طراحی ویژه اسکار نیمایر، معمار پرآوازه برزیلی در بر گرفته است. بازدیدکنندگان می‌توانند در مسیر چمن‌زارهای شیب‌دار پارک بزرگ ایبیراپوئرا به سمت ارتفاعات بالا قدم بزنند و در بالاترین نقطه آن به تماشای چشم‌اندازهای بی‌نظیر مرکز شهر بپردازند.

4- فارست پارک، ایالات متحده آمریکا

فارست پارک، واقع در غرب سنت لوئیس در ایالت میزوری آمریکا، فضایی بیش از هزار و ۳۰۰ هکتار را به خود اختصاص داده است. فارست پارک میزبان پنج مرکز فرهنگی بسیار بزرگ نظیر یک موزه هنر، پیست اسکیت روی یخ و باغ‌وحشی عظیم است، ضمن اینکه امکان انجام فعالیت‌های تفریحی بر تپه‌های سبز یا قایق‌سواری در آب‌های اطراف خود را به بازدیدکنندگان می‌دهد. علاوه بر این، مسیر های ویژه پیاده روی و دوچرخه سواری وجود دارد.

5- باغ لوکزامبورگ، فرانسه

پارک لوکزامبورگ از زیباترین پارک‌های سراسر کشور فرانسه، واقع در پاریس به حساب می‌آید. این فضای سبز بسیار زیبا و جز بهترین مکان های دینی دنیا است که در سال ۱۶۱۲ و به دستور ماری مدیجی، ملکه وقت فرانسه، احداث شد. طراحی باغچه‌ های گل، باغ‌های بریتانیایی و فرانسوی مملو از ارکیده‌های زیبا و درختان سیب و آلو در کنار مسیرهای سبز پیاده‌روی از مهم‌ترین ویژگی‌های پارک به شمار می‌رود که آن را از سایر فضاهای سبز پایتخت فرانسه متمایز کرده است.

سخن اخر

داشتن یک فضای سبز کوچک دل انگیز در خانه میتواند تمام تجربیات بد شما رو از یاد ببرد و مدت ها شمارا به آرامشی بینظیر دعوت کند. در کشور ایران مکان های دیدنی و فضای سبز شهری زیادی وجود دارد که می‌توانید به راحتی در این مکان ها بازدید کنید. باغ گیاهشناسی میتواند یک گزینه عالی برای بازدید باشد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

پیمایش به بالا