گل شاه اشرفی

شاه اشرفی | گل ستاره ای

گل شاه اشرفی

گل شاه اشرفی یا گل ستاره ای با نام cosmos از خانواده Asteraceae، گیاهی یک یا چندساله، بومی آمریکای مرکزی است. این سرده در حدود ۲۰ تا ۲۶ گونه دارد. این گیاه یکساله یا چند ساله است و از خانواده گل‌ستاره‌ای‌ها میباشد.گل های این گیاه به رنگ های سفید، ارغوانی، بنفش و صورتی میباشد. این گیاه در فضای سبز، دیوار سبز و آپارتمان کاربرد دارد و واژه cosmos به زبان یونانی به معنای دکوراسیون به این دلیل نامگذاری شده است.

این گیاه نسبتا قد بلندی دارد و مدت زمان گلدهی آن طولانی میباشد. این گیاه پوششی میباشد و بوته های این گیاه بزرگ است که اگر در گلدان کاشته شود بصورت کامل گلدان را در بر میگیرد. روش نگهداری و تکثیر آسان از مزیت های این گیاه است که میتوان در آپارتمان، حیاط و بالکن کاشته شود. میتوانید بذرهای این گیاه را تهیه کنید و از ابتدای جوانه زنی را خودتان پرورش دهید.

گل ستاره ای
گل ستاره ای

1- نیاز نوری:

این گیاه در شرایط سایه آفتاب به راحتی میتواند رشد کند؛ ولی پیشنهاد میشود که شاه اشرفی را در معرض آفتاب کامل قرار داده تا گلدهی آن افزایش پیدا کند. باید توجه داشت که این گیاه به گرمای زیاد حساس میباشد و اگر دمای هوا بالای 35 درجه سانتی گراد باشد، گیاه را از معرض آفتاب جابجا کرده و به مکانی خنک در سایه قرار بدهید.

2- نیاز دمایی:

گل ستاره ای همانطور که گفته شد به دمای زیاد حساس میباشد و دمای زیاد ممکن است موجب به سوختگی گیاه شود. این گیاه به سرما تا 0 درجه سانتی گراد مقاوم میباشد. در دمای زیر 0 درجه سانتی گراد این گیاه از بین میرود.

3- آبیاری:

گل شاه اشرفی به خشکی مقاوم میباشد ولی آبیاری آن باید به صورت منظم باشد. آبیاری بیش از اندازه موجب توسعه بیماری های قارچی میشود و آبیاری را هنگامی باید انجام دهید که 4-3 سانتی متری خاک خشک شده باشد.

4- نیاز کودی:

در ابتدای رشد میتوانید از کودهای نیتروژن بالا مانند کود NPK 20-20-20 و برای گلدهی از کودهای 36-12-12 یا 30-5-15 استفاده کنید. باید توجه داشت استفاده زیاد از کودهای نیتروژن بالا باعث رشد بیش از حد گیاه میشود.

5- بستر کشت:

این گیاه در خاک های رسی با زهکشی مناسب میتواند به خوبی رشد کند. هم چنین این گیاه را در بستر خاک برگ بکارید.

6- روش تکثیر:

روش تکثیر این گیاه به روش بذر و در بعضی گونه ها به روش تقسیم بوته میباشد. بذر این گیاه را میتوانید 6-4 هفته قبل از آخرین یخبندان در فضایی با دمای بالاتر از دمای هوا بکارید و سپس بعد از یخبندان نشاها را در محل مورد نظر بکارید.

نکات نگهداری از گل ستاره ای:

با بریدن ساقه هایی که زیاد رشد کرده‌اند باعث میشود ساقه های جانبی رشد کنند.

با حذف گل های پژمرده میتوانید گلدهی این گیاه را تحریک کنید.

شاه اشرفی
شاه اشرفی

سخن پایانی

اگر دنبال یک گل برای بالکن، حیاط و داخل خانه میخواهید که گل‌های زیبا و پوششی داشته باشد و کل گلدان را در بر بگیرد، شاه اشرفی میتواند جز یکی از گزینه های شما باشد. این گیاه با نگهداری آسان و مدت زمان مناسب گلدهی، محیط شما را برای مدت زمان بیشتری زیباتر بکند. برای مشاوره در زمینه فضای سبز میتوانید در قسمت تماس باما در ارتباط باشید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

پیمایش به بالا