خواص گل اسطوخودوس

خواص اسطوخودوس | 5 خواص دمنوش اسطوخودوس

خواص اسطوخودوس خواصی بسیار کاربردی دارند. این گیاه که به نام های اسطوقدوس یا لاواندولا (لوندر) هم شناخته می شود، یکی از خوشبو ترین گیاهان دارویی در جهان محسوب می‌شود که در مناطق مختلفی از ایران، هند، چین، انگلیس و کانادا به صورت خودرو رشد می‌کند.گلهای لوندر با نام علمی Lavandula stoechas L از نظر کلیات گیاه شناسی گیاهی است از خانواده نعنائیان(Labiatea) می باشد که برگ ها، قسمت سبز گیاه و دمنوش آن دارای خواص فراوانی است.

اسطوخودوس گیاهی است چند ساله به شکل بوته کوچک به بلندی نیم متر خیلی پرشاخه، ساقه های آن 4گوشه، برگ های آن دراز، متقابل، پوشیده از کرک سفید پنبه ای که برگ های آن که در بهار ظاهر می شود به رنگ بنفش تیره به صورت سنبله در میآید.

اسطوخودوس یا لوندر نام خود را از ریشه لاتین “LAVARE” به معنی شستشو گرفته است.

اولین مورد استفاده آن در دنیا به در مصر باستان ثبت شده که از روغن آن برای مومیایی اجساد استفاده می‌کردند.در زمانهای بعد در مناطق دیگر جهان از جمله ایران، یونان باستان، روم و غیره به عنوان افزودنی به حمام استفاده می‌شد.آن زمان اعتقاد داشتند که اسطوخودوس می‌تواند باعث تصفیه و پاکسازی بدن و ذهن شود.

خواص گل اسطوخودوس:

1- درمان سرگیجه:

در شیوه های طبیعی درمانی، ترکیب برگ خشک شده با عسل را هنگام بروز سرگیجه و ضعف عمومی بسیار موثر است. ترکیب یک قاشق غذاخوری از پودر برگ های خشک شده لوندر را با یک قاشق عسل و یک لیوان آب گرم، میتواند ضعف سرگیجه را برطرف کند.

2- تقویت سیستم عصبی:

استفاده خوراکی از گیاه اسطوخودوس علاوه بر آنکه موجب تقویت و توان سیستم عصبی می شود می تواند موجب تنظیم ضربان قلب و کنترل تپش قلب شود.

خواص اسطوخودوس مناسب برای دردهای روزمره
خواص اسطوخودوس مناسب برای دردهای روزمره
مزرعه زیبای اسطوخودوس
مزرعه زیبای اسطوخودوس

خواص دمنوش اسطوخودوس:

1- درمان بی خوابی:

یکی از خواص دمنوش اسطوخودوس رفع مشکلات بی خوابی است. استفاده از چای اسطوخودوس قبل از خواب کمک میکند که خوابی آرام و راحت داشت باشید. علاوه بر آن مصرف اسطوخودوس اضطراب و افسردگی را کاهش میدهد.

2- افزایش تمرکز:

از دیگر خواص اسطوخودوس رفع مشکلات عصبی نظیر افسردگی، اضطراب و استرس میباشد. چنانچه شما از دسته افرادی هستیدد که شغل پر استرسی دارید و در طول روز زیاد عصبانی میشوید، پیشنهاد میشود از دمنوش اسطوخودوس میل کرده و با اسانس این گیاه حمام کنید. استحمام با روغن اسطوخودوس تاثیر زیادی در افزایش توان بدن، سیستم ایمنی و سیستم عصبی بدن دارد.

نوشیدن یک فنجان دمنوش اسطوخودوس هر شب پیش از خواب، به مدت ۳۰ تا ۴۰ روز می‌تواند تاثیر زیادی در افزایش توان مغز، بهبود عملکرد آن و تقویت حافظه داشته باشد.

3- بهبود مشکلات گوارش:

یکی دیگر از کاربردهای سنتی دمنوش اسطوخودوس، درمان مشکلات گوارشی همچون سوءهاضمه است. طبق مطالعات جدید، این کاربرد اسطوخودوس از لحاظ علمی نیز ثابت شده است. پژوهش دیگری نشان می دهد روغن اسطوخودوس از تشکیل زخم معده جلوگیری می کند و گوارش را تسهیل می کند.

4- درمان سردرد:

نوشیدن دمنوش تهیه شده از برگ های گیاه لاوندر تاثیر زیادی در بهبود و تسکین سردرد و حتی دردهای میگرنی دارد.

5- افزایش حافظه:

برای افزایش توان حافظه و عملکرد مغز راهکارهای مختلفی در طب سنتی و دیگر شیوه های درمانی طب مکمل وجود دارد. اما یکی از کاربردی ترین آنها استفاده ازعرقیات گیاهی و مصرف میوه های طبیعی نظیر کشمش، خرما و انجیر است. به اعتقاد پژوهشگران نوشیدن یک فنجان دمنوش لوندر هر شب پیش از خواب و به مدت ۳۰ تا ۴۰ روز می تواند تاثیر زیادی در افزایش توان مغز، بهبود عملکرد آن و تقویت حافظه داشته باشد.

سخن پایانی:

در طول روز میتوانید با یک فنجان دمنوش، تمام خواص اسطوخوس که در این مطلب گفته شد از آن بهره ببرید و به آرامش نسبی رسیده و خیلی از خطرات ابتلا به بیماری های مختلف را از خود دور کنید. همچنین از این گیاه میتوانید در بالکن یا فضای سبز باغچه خود استفاده کنید و از زیبایی آن لذت ببرید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

پیمایش به بالا